Jak założyć firmowy kanał na YouTube?

Serafin Saj x WebNinjas

Po co mi firmowy kanał YouTube?

YouTube jest największym portalem społecznościowym wideo na świecie. Jest też drugim największym silnikiem wyszukiwania zaraz po Google. Jak w takim razie wykorzystać potencjał tej platformy do promocji naszej firmy wdrażając go jako kluczowy element strategii video marketingu?

Jak wykorzystać YouTube do promocji Twojej firmy?

Prawdopodobnie jeśli to czytasz, to masz przynajmniej podstawową wiedzę o marketingu na YouTube, ale żeby niczego nie przeoczyć i utrwalić wiedzę, zaczniemy od początku.

YouTube został założony w 2005 roku i jest niekwestionowanym liderem jako miejsce dla wideo w internecie. To platforma social media, na której użytkownicy mogą publikować, udostępniać bądź komentować treści wideo.

Jak pisałem wyżej, YouTube jest też drugą co do wielkości stroną internetową na świecie zaraz po Google, co sprawia, że YouTube świetnie nada się w marketingu Twojej firmy jako narzędzie do zwiększenia ruchu na stronie, zwiększenia świadomości marki czy dotarcia do nowych klientów.

W tym poradniku znajdziesz wszystko, co musisz wiedzieć, o tym jak używać YouTube do promocji firmy. Zaczynając od tworzenia kanału, przez jego optymalizacje, aż po kilka strategii i taktyk, które będziesz mógł wdrożyć od razu po przeczytaniu tego artykułu i zacząć promować swoją firmę na YouTube.

Z tego artykułu dowiesz się, dlaczego warto mieć firmowy kanał na YouTube, Jak założyć kanał firmowy na YouTube, oraz jak zoptymalizować Twój firmowy kanał na YouTube.

A jeżeli szukasz firmy, która zajmie się twoim kanałem firmowym na YouTube oraz opracuje z tobą strategię video marketingu, to umów się na darmową konsultację, klikając przycisk na samym dole strony.

Dlaczego warto mieć firmowy kanał na YouTube?

  1. Zwiększ świadomość swojej marki – YouTube jest świetnym sposobem na dotarcie do potencjalnych klientów za pomocą wideo. Możesz to robić na różne sposoby: Tworząc reklamy wideo przedstawiające Twój produkt, za pomocą treści edukacyjnych, czy materiałów z tzw. backstage prowadzenia firmy. Każdy z tych modeli świetnie sprawdzi się w pokazywaniu twoich treści jak największej ilości potencjalnych klientów, tym samym zwiększając świadomość Twojej firmy na rynku.
  2. Pozycjonuj się jako ekspert w swojej branży – Używaj content marketingu, treści edukacyjnych i odpowiadaj na pytania klientów, dając wartość i kształcąc swoją grupę docelową. Takie działania zbudują wizerunek eksperta w Twojej niszy, nieważne czy prowadzisz firmę IT, e-commerce, czy kancelarię prawną. Wykorzystanie YouTube w ten sposób buduje zaufanie do firmy, co jest kluczowe w relacjach z klientami.
  3. Zdobywaj klientów i zapytania – Przewagą YouTube nad innymi platformami social media jest to, że odbiorca nie tylko przegląda treści podawane mu przez algorytm, ale również aktywnie wyszukuje rozwiązań swoich problemów. To oznacza, że o wiele łatwiej będzie nam konwertować na klienta osobę, która znalazła Twoje wideo.
  4. Generuj dodatkowy ruch na stronie internetowej – Zawsze patrz na strategię social media jak na dobrze naoliwiony mechanizm. Tak jak działania na innych portalach społecznościowych prowadzą użytkownika do Twojej strony internetowej, gdzie może się on dowiedzieć więcej o Twojej firmie, tak samo filmy na YouTube będą przekonywały i spychały klienta w dół Twojego lejka marketingowego.
  5. Zwiększ sprzedaż – Na koniec dnia, to właśnie jest powód, dla którego firma zakłada kanał YouTube. Rób wszytko to, o czym pisaliśmy wyżej, a Twoja sprzedaż wzrośnie wraz ze wzrostem społeczności i grupy docelowej na YouTube.

Jacy są użytkownicy YouTube?

Niestety nie da się jednoznacznie określić kto używa YouTuba i dlaczego, ale możemy wyodrębnić pewne interesujące grupy. Zrozumienie tego pozwoli ci na tworzenie treści dopasowanych do oczekiwań twoich odbiorców.

  • Użytkownicy mobilni – Według YouTube, 70 % czasu spędzanego na platformie pochodzi z urządzeń mobilnych. Oznacza to, że ludzie konsumują treści szybko i w biegu.
  • Millenialsi – Z YouTube korzystają ludzie z każdej grupy wiekowej, jednak najliczniejszą grupą osób korzystających z platformy, są właśnie millenialsi, czyli ludzie urodzeni od 1980 do 1999 roku.
  • Globalni – Dostępny w 80 wersjach językowych, YouTube pomoże ci dotrzeć do odbiorców na całym świecie.

Ile kosztuje założenie firmowego kanału YouTube?

Mamy dobrą wiadomość. To darmowe, zupełnie jak założenie konta prywatnego.

Jednak trzeba liczyć się z kosztami związanymi z prowadzeniem samego kanału. Na przykład zakup odpowiedniego sprzętu do nagrań, jeśli zdecydujesz się tworzyć treści samemu, lub koszt zatrudnienia specjalisty, który zrobi to dla ciebie.

Chociaż nie jest to najważniejsze, jeśli zdecydujesz się rozwijać YouTube samemu, to upewnij się, że wybrałeś odpowiednie narzędzia do tworzenia filmów (aparat mikrofon oraz oświetlenie).

Jak założyć kanał firmowy na YouTube?

Krok 1: Zarejestruj się na YouTube za pomocą konta Google

Aby stworzyć kanał, musisz mieć konto Google (Google kupił YouTube w 2006 roku) założone dla Twojej firmy (lepiej nie używać prywatnego konta). Jeżeli masz już konto Google, śmiało rejestruj się na YouTube. Jeśli jeszcze go nie masz, to stwórz je tutaj, zanim przejdziesz dalej.

Krok 2: Wybierz opcję „Utwórz kanał”

Wykonaj kroki podane poniżej, a zostaniesz szczęśliwym posiadaczem kanału YouTube w minutę.

  1. Zaloguj się na YouTube przez konto Google.
  2. Kliknij ikonkę z twoim awatarem w prawym górnym rogu.
  3. Z listy, która się pojawiła, wybierz „Utwórz kanał”.
  4. Nadaj nazwę kanału.
  5. Kliknij „Utwórz”

Oto jest, Twój własny firmowy kanał na YouTube, Jednak w takiej postaci nie da zbyt wiele.

Kanał potrzebuje jeszcze: Obrazka w tle, opisu, linków itd. Innymi słowy, potrzebujemy go dostosować/zoptymalizować.

Jak zoptymalizować firmowy kanał na YouTube?

Aby rozpocząć optymalizację kanału, kliknij „Dostosuj kanał” a następnie dodaj zdjęcie, obraz baneru, opis i linki.

Dodaj grafiki kanału

Jeżeli zastanawiasz się, czy tworzenie pięknych grafik kanału na YouTube w ogóle ma jakieś znaczenie, to warto przypomnieć sobie powiedzonko, że obraz wart jest więcej niż tysiąc słów. To ma szczególne zastosowanie dla YouTube, który w pierwszej kolejności jest platformą wykorzystującą aspekt wizualny.

Będziesz potrzebował wysokiej jakości grafik, które pokażą esencję Twojej firmy i przykują uwagę.

Na YouTube, grafiki kanału to zdjęcie oraz baner w tle.

Zdjęcie profilowe to element zdecydowanie najbardziej eksponowany. To ten okrągły obrazek wyświetlany obok nazwy Twojego kanału pod filmami. Zazwyczaj w tej roli sprawdzi się logo firmy.

Wymiary zdjęcia profilowego są następujące:

  • 800×800 to format zdjęcia, jaki powinniśmy dodać na YouTube, ale będzie się wyświetlał w formacie 98×98. Oznacza to, że potrzebujemy zdjęcia wysokiej jakości, które YouTube następnie zmniejszy.

Jeżeli chodzi o baner w tle kanału, to tutaj możemy być już bardziej kreatywni. Baner to ten poziomy obrazek wyświetlany na stronie głównej kanału. Jest na nim dużo miejsca, więc wykorzystaj go do powiedzenia czegoś o swoim biznesie.

Upewnij się, że baner w tle wyświetli się dobrze na wszystkich urządzeniach. Potrzebujemy grafiki, która będzie przykuwała uwagę nawet na urządzeniach mobilnych (pochodzi z nich 70% ruchu na platformie). Prosty design i żywe kolory powinny załatwić sprawę.

Rekomendowane wymiary zdjęcia w tle są następujące:

  • 2560 x 1440 pikseli.
  • Bezpieczna strefa dla wersji mobilnej i przeglądarkowej, w której nie utnie nam logo ani tekstu to 1546 x 423 piksele.
  • maksymalna wielkość obrazka to 6 MB.

Świetnym narzędziem dla początkujących do tworzenia grafik jest Canva.

Tworząc grafiki w canvie możesz wybrać odpowiedni szablon dla YouTube i nie przejmować się wymiarami, ponieważ wybrane będą automatycznie.

Kiedy masz już przygotowane grafiki kanału, dodanie ich jest banalnie proste. po prostu kliknij w ikonkę ołówka na pustej planszy zdjęcia i dodaj grafiki bezpośrednio z komputera.

No i mamy nasze dwie przykuwające uwagę grafiki idealnie podsumowujące Twój biznes. Teraz potrzebujemy jeszcze jakichś słów, żeby wzmocnić przekaz, co sprowadza nas do dodania opisu kanału.

Dodaj opis kanału.

Nie zależnie od tego jak wspaniałe są grafiki, nie będą w stanie wyrazić wszystkiego co chcesz powiedzieć o swojej firmie. Od tego jest właśnie nasz opis.

Opis to świetne miejsce, aby krótko i zwięźle się sprzedać. Oczywiście poprzez opisanie co robi Twoja firma i w jaki sposób możesz pomóc potencjalnemu klientowi w rozwiązaniu jego problemów. Prawdopodobnie możesz tu wykorzystać treści ze swojej strony internetowej, lub napisać coś absolutnie świeżego. A skoro już mowa o stronie internetowej, to nie zapomnij umieścić tutaj linka do swojej strony firmowej.

Nie pomijaj pisania opisu, ale też zbytnio go nie komplikuj. To nie jest miejsce na ścianę tekstu – zamiast tego, skup się na krótkim podsumowaniu tego co robi Twoja firma.

Żeby wypełnić tę sekcję, kliknij w pole opisu w zakładce podstawowe informacje w panelu YouTube studio, wpisz swój opis, a następnie zapisz.

Zanim przejdziesz do sekcji dodawania linków, uzupełnij również informacje kontaktowe.

Dodaj linki.

W tym miejscu masz za zadanie podpiąć wszystkie możliwe kanały społecznościowe, których używasz w swojej firmie – Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, TikTok, strona internetowa, czy wszystko inne co może być wartościowe dla potencjalnego klienta.

Dodanie linków jest ważne, nie tylko dlatego, że kanał wygląda wtedy bardziej profesjonalnie, ale przede wszystkim wysyłanie odbiorcy do innych platform zwiększy na nich ruch i pomoże klientowi dowiedzieć się więcej o Twojej firmie.

Dodawanie linków jest bardzo proste, wystarczy kliknąć „Dodaj link” pod sekcją linki, wkleić adresy URL i zrobione!

Gratulacje, właśnie założyłeś swój firmowy kanał na YouTube. Pamiętaj, aby publikować na nim regularnie i skup się na budowaniu społeczności wokół Twojej marki, a nie potrwa długo, zanim zobaczysz pierwsze efekty Twoich działań na kanale.

Na zakończenie przedstawiamy 8 wskazówek jak najlepiej wykorzystać YouTube do marketingu swojej firmy.

  1. Publikuj treści regularnie – Ten punkt nie przez przypadek znalazł się na pierwszym miejscu. To najważniejsza rzecz, jaką powinieneś robić, jeśli chcesz, żeby kanał odniósł sukces. Zupełnie tak jak na każdej platformie social media, potrzebujesz publikować treści regularnie, aby budować społeczność i utrzymać zainteresowanie odbiorców. Polecamy działać z jakąś formą harmonogramu treści i się jej trzymać. Co i kiedy masz publikować? Najczęściej wykorzystywaną strategią jest publikacja raz w tygodniu, lub co dwa tygodnie. Jeśli nie jesteś w stanie utrzymać tempa nagrywania raz w tygodniu, świetną opcją będzie nagranie czterech filmów podczas jednego dnia. To pozwoli na zachowanie ciągłości publikacji, a swój czas zaangażujesz tylko raz w miesiącu.
  2. Skup się na budowaniu społeczności – Nie daj się złapać w schemat myślenia, w którym opublikujesz pierwszy film, siadasz wygodnie i czekasz, aż klienci sami przyjdą. Aby na prawdę zbudować społeczność, należy wchodzić w interakcję z każdym odbiorcą twoich treści. Musisz aktywnie działać i odpowiadać na komentarze i wiadomości. Możesz nawet pisać personalnie do ludzi, którzy udostępnili lub skomentowali film z podziękowaniami. Nie działaj jednak jak maszynka do odpisywania. Staraj się pokazać ludzką twarz swojej firmy, bo o to w tym właśnie chodzi.
  3. Pamiętaj o wezwaniu do działania (CTA) – Podczas gdy Twoja grupa docelowa przegląda YouTube dla rozrywki, lub aby nauczyć się czegoś nowego, powinieneś dokładnie wiedzieć jakie kroki chciałbyś, aby wykonał odbiorca po obejrzeniu Twojego filmu. Przykładem call to action na YouTube może być subskrypcja kanału, zapisanie się do Twojej listy mailowej, czy wejście na stronę internetową.
  4. Wykorzystaj YouTube SEO – Z każdym opublikowanym filmem pamiętaj, że jego Tytuł, opis oraz tagi to możliwości na pozycjonowanie się pod słowa kluczowe związane z twoim biznesem. Zupełnie jak przy pisaniu artykułu blogowego używasz języka, który ułatwi użytkownikowi wyszukanie go w wyszukiwarce, używaj tych samych zasad na YouTube (który jest drugim największym silnikiem wyszukiwania na świecie). Pomocne w tym może być na przykład narzędzie keyword.io
  5. Bądź konkretny – Zawsze twórz treści z myślą o Twoich odbiorcach i grupie docelowej, do której chcesz dotrzeć. Zrozumienie kim są twoi klienci, skąd przychodzą i dlaczego oglądają Twoje filmy, pomoże ci dopracować strategię marketingową z wykorzystaniem YouTube.
  6. Współpracuj z innymi kanałami na YouTube – zastanów się nad współpracą z innymi firmami lub influencerami na YouTube. Twórz wspólne filmy, lub pojawiaj się w wywiadach na kanałach przedsiębiorców. To pomoże w budowaniu zasięgów i zainteresuje podobne publiczności, ale także zwiększy Twoją bazę treści.
  7. Stwórz playlisty – Jeśli stworzyłeś już ładnych parę filmów o podobnej tematyce, lub uzupełniających się, stwórz playlisty, aby ułatwić Twoim odbiorcom szukanie materiałów na kanale.
  8. Twórz wybuchowe miniatury – Każdy film, który stworzysz, będzie potrzebował miniatury. Miniatura to jeden z ważniejszych, jeśli nie najważniejszy element przykuwania uwagi potencjalnego odbiorcy na YouTube, dlatego musi być kontrastowa i w czytelny sposób podsumowywać Twój film. Dobrą praktyką tworzenia miniatur jest wykorzystanie kombinacji twarzy oraz dużego kontrastowego tekstu. Emocje najbardziej przykuwają naszą uwagę, więc twórz miniatury, które te emocje przekazują.

Tak to wygląda u nas:

Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej o YouTube, przeczytaj nasz krótki poradnik o analityce na YouTube, w którym dowiesz się jak mierzyć czy Twój kanał firmowy na YouTube jest skuteczny.

Mamy nadzieję, że zmotywowaliśmy cię do podjęcia rękawicy na YouTube. Teraz nie masz już wymówki. Wiesz wszystko, co musisz wiedzieć, żeby zacząć.

Pozostaje nam więc życzyć ci powodzenia!

Jeżeli chciałbyś jednak wdrożyć wideo marketing w swojej firmie, napisz do nas lub umów się na darmową konsultację, klikając przycisk na dole strony.

Do zobaczenia!

Zespół WebNinjas ⛩

Wejdź w świat video marketingu

Skontaktuj się z nami

Specjaliści marketingu - Webninjas